27 de nov. 2008


Foment de la lectura i alfabetització informacional

Com diu Adan Griego (bibliotecari de la Universitat de Stanford) al seu article “Nadius digitals”: els que han nascut després de 1980 estan menys acostumats a llegir i molt més enfocats cap a tot allò audiovisual. Solen buscar-ho tot a Internet i, la biblioteca juga un paper secundari.

Planteja la obligació dels bibliotecaris, com a especialistes en informació, d’aconseguir que els estudiants coneguen l’existència d’altres recursos i que sàpiguen utilitzar Internet amb criteri. Per eixe motiu, ells han de saber aplicar eixos coneixements i habilitats i fer accesibles els recursos des d’Internet.


Considere que, no sols els bibliotecaris han de realitzar esta tasca sinò que, han de ser tots els professionals dels distints àmbits educatius, donat que actuen com a mediadors i que, des de xicotets s’ha d’anar formant i alfabetitzant els usuaris. Quan l’alumne o usuari ens planteja allò que vol buscar a Internet, hem de fer servir distintes eines per a que s’adone que no tot el que es penja a Internet està contrastat i que, si utilitza altres recursos (obres de consulta, revistes especialitzades, etc.) també pot obtenir aquella informació que buscava.

Podem ajudar-nos de la interactivitat que ens ofereix el soport paper front al soport digital: marcar pàgines, realitzar anotacions…, sense deixar de costat els recursos digitals! Tot es complementa!


Com expresa la Declaració d’Alejandria, de novembre de 2005, crec que l’alfabetització informacional s’ha de considerar un eix per a totes les facetes de la vida i, un far de la societat de la informació perquè, inclou més competències que la formació d’usuaris: avaluació dels recursos, comprensió, utilització i comunicació de la informació.


Dins els recursos web accesibles des de la pàgina de la Fundació Bromera, destacaria les pàgines http://www.clijcat.cat/i http://www.imaginaria.com.ar/index.htm, la primera amb els premis “atrapallibres” i “protagonista jove” que tenen el propòsit d’estimular en els infants la lectura i la imaginació. Són uns premis que, junt al “Premi Sambori” ajuden a motivar l’alumnat cap a la lectura. I la segona, per la seua periodicitat (quincenal) i per l’interés que presenten les resenyes de lectures i d’autors.


Com a enllaços d’interés destacaria http://www.citafgsr.org/weblogs/biblioblog/ que és una bitàcora sobre biblioteques que es manté per el Departament d’Anàlisis i Estudis de la Fundació Germán Sánchez Ruipérez. Té moltes categories que resulten interessants: apartats per a distintes biblioteques, foment de la lectura, recursos d’informació, etc.

També http://ginjol.blogspot.com/ on podeu gaudir dels posts de l’autor Urbà Lozano, sobretot les seues reflexions sobre LIJ.


Com a web interessant destacaria http://comunidad20.sedic.es/, un espai pensat per als professionals de la informació on podem aprendre, ensenyar, formar-nos i informar-nos.


Una salutació cordial a tots.

1 comentari:

Fundació Bromera ha dit...

Maria,
estic totalment d'acord amb el que dius que l'alfabetització de l'usuari és una tasca de tots no només dels bibliotecaris. M'agraden molt les teues reflexions. Segur que demà t'agrada la sessió de Laura Borràs. Aprofite per dir-te que has superat el mòdul 2. Salutacions cordials, Rosa Mengual